♥s.U.k.e M.e.r.e.K.a♥

Sunday, May 31, 2009

Tahi lalat


Hari tu borak2 dengan mak saye..
Tibe-tibe dye tunjuk dekat saya tahi lalat yang baru tumbuh dekat jari telunjuk dye..
Lepas tuh kami berdua tertanya2, macam mane tahi lalat nie boleh jadik??
Adakah di sebabkan lalat berak kat kite?? merepek ah Syarq!
Hahahaha.. So... pe lagi... Saye pon Google ahhh daripada saya pikir yg bukan2...
Pe yang saya dapat ialah daripada Utusan Malaysia Online, arkib 12 Mei 2009..
Daripada yang saya bace saya akan pendekkan di sini:

  • Pakar perubatan telah menggunakan beberapa istilah berlainan untuk tahi lalat seperti tanda lahir, ketidakseimbangan saluran darah dan titik tidak berbahaya..
  • Terdapat 2 jenis tahi lalat iaitu tahi lalat yang telah wujud semasa lahir dan sewaktu membesar
  • Antara faktor kepada kewujudan tahi lalat sewaktu membesar ialah sinaran matahari yang di panggil sebagai atypical atau dysplastic
  • Faktor keturunan juga
  • Tapi.... tahi lalat ini juga boleh jadi bahaya kalau ade perubahan dr aspek warna(biru,putih atau merah),ketinggian,saiz atau bentuk yang mempunyai diameter lebih besar dari pemadam pensel... Tekstur yang kasar dan menggerutu.. Uishhhh!!!! ni kene buang nie... takot cancer jekkk...
  • Banyak care nak buang tahi lalat nie macam pemotongan dan jahitan serta pengecutan tahi lalat
  • Harge nak buang tahi lalat dan kutil??? Ok lah..x sampai beratus ringgit... antara RM 10 hingga RM 5o ikot saiz tahi lalat lah..
Jadi... kawan2.. selagi kalau tahi lalat kite itu nampak normal,,, jangan risau..

:) :) :)


0 Sarang ♥:

Post a Comment

Sile komen..Jangan Malu2, Jangan Segan2