♥s.U.k.e M.e.r.e.K.a♥

Tuesday, August 7, 2012

Tips mengecat


Assalamualaikum. Annyong!!! (^_^)

Hahaha.Tetibe tips mengecat. Aku bukannye tukang cat professional. Amatur je.Cat suke-suke dekat rumah sendiri. Aku nak kongsi tips melalui pengalaman-pengalaman aku mengecat.Aku dah cat bilik aku sebanyak 3 kali setakat ni. Dannnnnnnn....2 kali hasil sangatlah menyedihkan dan sekali hasil yang menggembirakan.

Kali ke-2 aku cat bilik rupenye macam ini. Aku cat ni mase tahun 2009.








Nampak tak tompok-tompok putih yang ade tu???Aku dah tahu jawapan kenapa keluar tompok-tompok putih begitu??????Jawapannye sebab sebelum aku cat dinding tu, aku tak cat dinding tu dengan selapis UNDERCOAT. Jawabnya, warne cat yang lame akan keluar balik. Jadi, untuk nak elak jadi tompok-tompok putih tu, gunelah UNDERCOAT.

Ape tu UNDERCOAT??? Undercoat ni cat berwarna putih. Undercoat biasenye cair daripada cat-cat lain. Contoh-contoh undercoat yang ade jual dekat kedai:


(MATEX)

atau

(MAXILITE PLUS)

Korang cat dulu dengan mane-mane undercoat macam dekat atas ni selapis. Macam ini ye.


Dinding yang telah di cat Undercoat.(Hikhik.tengah cat balik dinding yang bercapuk-capuk)


Lepas dah kering dalam 4 jam, baru cat dengan warna yang korang nak 2 lapis. (^_^) Insyaallah hasil dye mesti baik.


Oh lagi satu,kalau nak mengecat gune roller, mesti cat dengan satu arah je..... Atas ke bawah, bawah ke atas. Jangan buat atas bawah, kanan kiri. Comot nanti dinding tu. Horor!!!! (>_<)




Kenyit mata laju2. TQ :)


0 Sarang ♥:

Post a Comment

Sile komen..Jangan Malu2, Jangan Segan2