♥s.U.k.e M.e.r.e.K.a♥

Wednesday, December 26, 2012

Secetoet je dapat

Assalamualaikum. Annyong chingu!!! (^_^)

Hah. Ape yang secetoet tu kan?????? Cerita dye macam ni. Hari tu, tu tu tak igt hari ape la. Aku teringin sangat sangat nak buat asam laksa sendiri. Jadi sekilas pantas pergi men "google" resepi.... Aku ni dah lah first time masak laksa. Selalunya tahu makan je.

Lepas tu resepi yang aku guna tu kire sedap jugak kat tekak aku. So kat sini nak share lah balik resepi itu. Eh sebelum tu, esok nya laksa yang aku masak ni ade sikit lagi, Berebut dengan mak & adik aku. Jadi lebihan laksa tu bahagi 3 dapatlah secetoet macam ni. Sobssssssss. (T_____T)


Tapi terharu jugak sebab mak aku & adik kata sedap. Hewhewhewhew. Ini yan semangat nak masak lagi. Kesian sampai tak cukup ye (^_^). Nah resepi yang aku dah tukar-tukar sikit.

Resepi Asam Laksa Sardin

Bahan-bahan ( 5 orang )



* BAHAN PENTING

* laksa basah-direbus/celur

* BAHAN KUAH

* I tin besar ikan sardin -xkisah apa brand

* 4-5 biji bawang besar

* cili kering -ikut kepedasan

* asam keping -beberapa keping

* 3-4 kuntum bunga kantan - dihiris halus

* daun kesum

* separuh biji nenas (dikisar)

* BAHAN HIASAN

* 1 batang timun -dimayang/hiris

* 2 biji bawang besar-dimayang/hiris

* cili besar -dihiris halus

* cili padi -dihiris halus[jika suka]

* nenas -dipotong dadu


Cara-cara
1. kisarkan ikan sardin bersama bawang dan cili kering

2. setelah dikisar, masukkan bahan kisar kedalam periuk dan dimasak bersama asam keping, daun kesum, nenas yang dikisar dan bunga kantan. jangan lupe masukkan garam dan perasa [pada yang suka tambahkan perasa]

3. masak kuah sehingga menjadi pekat

4. kemudian bolehlah dihidang bersama bahan hiasan tadi. selamat mencuba

5. penambah selera: dimakan bersama petis udang, sos cili life ataupun sambal belacan. ikut selera masing2   Credit to this webpage :http://www.myresipi.com/top/detail/10435
Kenyit mata laju2. TQ :)


0 Sarang ♥:

Post a Comment

Sile komen..Jangan Malu2, Jangan Segan2