♥s.U.k.e M.e.r.e.K.a♥

Monday, March 16, 2009

Ape itu GELATIN??

Salam...
Hai kawan2 semua...
Enrty kali nie nak kongsi ngan kawan2 smua mengenai Gelatin..
Sebabnyer kebanyakan gelatin yang digunakan dalam makanan di ragui Halalnyer..
Aku macam biase, suke meng"Google" tuk mengetahui ape isi kandungan Gelatin yang sebenarnyer..

Marshmallo pon ade gelatin juga..

Rujukan1

Rujukan 2

Gelatin bersumber dari tulang haiwan yang diproses dengan larutan kimia hingga larutan tersebut mengental dan mengandungi gelatin..

Gelatin dapat dibuat dari bahan yang kaya akan kolagen seperti kulit dan tulang baik dari babi mahupun sapi atau haiwan lain..Akan tetapi, apabila dibuat dari kulit dan tulang sapi atau haiwan besar lain nya, prosesnya lebih lama dan memerlukan air pencuci/penetral (bahan kimia) yang lebih banyak, sehingga kurang berkembang kerana perlu investasi besar sehingga harga gelatinnya menjadi lebih mahal..

Sedangkan gelatin dari babi jauh lebih murah dibandingkan bahan tambahan makanan lainnya..Itu kerana babi mudah di ternak..

Fungsi2 gelatin dalam berbagai contoh jenis produk:

1)Produk daging olahan: Berfungsi untuk memperbaiki tekstur, konsistensi dan stabiliti produk sosej,ham,kornet, dll..

2)Produk susu olahan: berfungsi untuk memperbaiki tekstur, konsistensi dan stabiliti produk dan menghindari sineresis pada yogurt, ais krim, susu asam, keju dll..

3) Jenis produk bakery: Berfungsi untuk menjaga kelembapan produk, sebagai perekat bahan pengisi pada roti2 dll

4)Produk minuman: berfungsi sebagai penjernih sari buah (juice), bir dan wine.


Sebenarnye banyak lagi fungsi gelatin nie... Jadinyer kawan2, kalau nak beli makanan2 yang mengandungi gelatin, pastikan ia nya halal dahulu... Tidak semua gelatin halal...Kalau ia nye di ambil dari lembu pon, kita tidak tahu sama ada lembu itu di sembelih dengan cara ISlam atau pon tidak..

Hurm... Susah jugak kan nak pastikan HALAL sesuatu makanan... Macam2 bahan yang ade...
Jadi berhati-hati sahaja..

:) :) :)



2 Sarang ♥:

fieza said...

ya btol....mase beli2 tu ...usha2 la kandungan die...jgan main hentam je bli....kene tau gak mane satu gelatin yg halal dan yg haram....bkn pe maknn ni kan santapan jiwa dan rohani jgk....ceramah la plak...

s.y.a.r.q said...

bto btol btol

aku setuju fieza

skrg nie dah x leh mcm dulu2

dulu kite x endah kn pasal mknan2 nie..

Post a Comment

Sile komen..Jangan Malu2, Jangan Segan2