♥s.U.k.e M.e.r.e.K.a♥

Monday, July 30, 2012

Ustaz Don Danial pulokkkkk (^_^)

Assalamualaikum. Annyong friends!!!! (^_^)

Minggu lepas adelah minggu pergi ceramah... Lepas hari Rabu pergi ceramah ustaz Akhil Hay, Hari Jumaat pulak ambil peluang pergi ceramah Ustaz hensem lagik, Ustaz Don Danial. Hikhikhik. Sape tak kenal Ustaz Don Danial???? Ala,,,kalau dekat channel 106 Astro Oasis ade rancangan 30 minit bersama Ustaz Don tu.

Jap aku upload gambar ustaz Don jap!!!!





Hah hensem kan???? Ustaz yang bergaya. Siapa kate Ustaz tak boleh bergaya kan???? (^_^) Tapi tunangan orang tau..... Sorry terlepas koranggggg......

.Camwhore sementara tunggu Ustaz Don datang. ♥ (Aku & Fara)

Ustaz Don datang pakai blazer tau. Jadi semua orang macam ternganga.. Eh betol ke ustaz Don ni?? Aku nieyh lagi la macam blur sebab tak nampak muka dye. Tengok dari jauh......Aku duk kat atas. Sedey tak dapat duk depan sebab seat kat bawah semua dah penuh...


Ustaz Don: Sile percaya saya Ustaz Don... (^_^)

Baiklah. Saya percaya!!!!!! (^_^)
 Lokasi dekat Dewan tempat kerja aku. Cer teka cer teka kat ne??? :P


Ramai oh orang. Sampai tak cukup seat kene duduk dekat tangga. 


Actually Ustaz Don datang sempena Bulan Wakaf Negeri Selangor dan beliau sebagai Duta Bulan Wakaf Negeri Selangor.



Satu kisah yang menarik Ustaz Don cerita pasal seorang Makcik pada zaman Cucu-cucu Rasulullah s.a.w dulu.Sile ambil bantal usyuk dulu peluk sambil baca cerita ni, atau kalau masih lapar lagi walaupon korang dah makan mase berbuka tadi, ambil buah kurma untuk feeling2 berada dalam zaman cucu Rasullullah.

Cucu-cucu Rasulullah Hasan dan Husin serta sepupu mereka Abdullah bermusafir dari Mekah hendak balik ke Madinah. Dyeorang lalu padang pasir lah. Mane lagi kan???? Dulu mane ade jalan raya or highway ok!!Tahu-tahu jelah padang pasir tu macam mane, panas bordonting(bak kate orang nogori sombilan). Jadi mesti dyeorang bertiga ni lapar dan haus.

Dalam perjalanan terjumpelah sebuah rumah kecik je. Dan depan rumah tu ade seekor kambing tua kepunyaan tuan rumah yang merupakan seorang Mokcik. Dyeorang bertiga kan dah lapar dan dahaga sangat. Dyeorang pon bertanya kepada mokcik tuan rumah.

Hasan: Mokcik.... Ade tak makanan dan air. Kiteorang lapar dengan hauslah.

Mokcik : Mokcik ade seekor kambing tua je nak. Kalau haus perahlah susu kambing tu. Tapi elok-elok sebab kambing tu kan dah tua.

Hasan,Husin & Abdullah : Baiklah Mokcik.

Dyeorang bertiga pon perah dan perah susu kambing mokcik tu. Dah siap minum dyeorang tanya lagi Mokcik tu.

Husin : Mokcik, ade tak ape-ape makanan. Kami lapar pulak.Haus dah hilang.

Mokcik : Ambiklah kambing tu dan sembelih dye dan makanlah nak.

Hasan,Husin & Abdullah : Terima Kasih Mokcik......


Dah siap makan grilled kambing (Nyum nyum) dengan black paper sauce(exaggeration :p ) dyeorang bagitahu sesuatu kat mokcik tu.

Hasan,Husin & Abdullah : Terima kasih banyak-banyak mokcik..Kalau mokcik datang ke Madinah jumpe kami bertiga tau.


Mokcik: Insyaallah.


Suami mokcik tadi balik rumah dan tanya kepada mokcik tu,

Suami Mokcik: Mane pergi kambing kite??

Mokcik : Saya dah bagi dekat 3 orang yang saya tak kenal. dyeorang lapar..Saya pon kesian.Saya suruh dyeorang sembelih tadi.

Suami mokcik pot pet pot pet sebab bagi kambing kesanyangan mereka yang satu tu dekat orang yang tak dikenali.

Selepas beberapa tahun, Mokcik & Suami Mokcik mengalami keminskinan dan terpaksa pergi bekerja di Madinah untuk menyara hidup. Pekerjaan mereka sebagai pemungut Najis unta kering untuk jadikan bahan api.

Tengah mokcik kutip najis unta, rupe-rupenye mokcik kutip depan rumah Hasan. Hasan pon terperasan lah mokcik tu.

Hasan: Eh mokcik. Ingat tak saya lagi????

Mokcik : Errrrr....Siape awak eh?? Sorry Mokcik tak ingat lah.

Hasan : Ala,,,saya yang makan kambing mokcik tu????

Mokcik : Tak ingatlah..

Hasan : Tak apelah...Ape-ape pon mokcik tunggu jap ye..... 

Hasan suruh orang gaji dye ambik kan makcik ni 1000 dinar emas dengan 1000 ekor kambing.

Nak dipendek kan cerita sebab dah penat nak menaip, Hasan pon bawak mokcik gi jumpe Abdullah dengan Husin.
Husin bagi mokcik tu 1000 dinar emas dan 1000 ekor kambing jugak.
Abdullah bagi 2000 dinar emas dan 2000 ekor kambing.

Total yang mokcik dapat: 4000 dinar emas dan 4000 ekor kambing.

Bile mokcik balik dan jumpe suami dye, suami mokcik heran.

Suami mokcik: Mane dapat semua kambing dengan emas ni???

Mokcik : Semuanya sebab saya sedekahkan kambing tua kite hari tu bang....

Sekian.( Lamenye aku menaip,terkedek-kedek je rase)

Moral of the story: Walaupon kite takde duit sangat tapi bile kite bersedekah insyaallah rezeki bertambah.


Kenyit mata laju2. TQ :)


0 Sarang ♥:

Post a Comment

Sile komen..Jangan Malu2, Jangan Segan2