♥s.U.k.e M.e.r.e.K.a♥

Saturday, April 2, 2011

Makcik Kerepek



Assalamualaikum


Pernah korang tengah makan dekat mana-mana kedai makan ada orang bawak dua plastik besar, jual kerepek???? Mesti pernah kan??? Selalunya aku nampak kanak-kanak, atau pon ada lelaki-lelaki tak tua, tak muda sangat menjual kerepek. Tapi masa tu tak ada lah rasa atau tersentuh sangat tengok dia orang.


Ada satu malam tu, aku tengah makan dengan kawan aku kat Gulami,Kota Damansara. Tengah sedap-sedap makan sate, tetiba ada seorang makcik berbaju kurung dan mengenakan tudung datang kat meja kami. Makcik tu sangat-sangat tua. Kalau tengok pada rupa makcik tu, bukan sebaya dengan mak aku, tapi dah sebaya uwan atau nenek aku.


Tersentuh hati aku tengok nenek tu.Sepatutnya, nenek pada umur macam tu, dah berehat-rehat di rumah. Tapi, masih mencari rezeki dengan menjual kerepek. Kalau dia jual duduk satu tempat macam kat pasar malam ke, pasar tani tu tak lah rasa tersentuh sangat. Tapi, dengan nak angkat dua beg plastik yang besar penuh dengan bermacam-macam jenis kerepek yang berat tu, dia jalan dari meja ke meja.



Yang jadi persoalannya, mana anak-anak makcik tu? Siapa pulak yang hantar makcik tu pergi kat restoran-restoran. Daripada air muka makcik tu seolah-olah macam dipaksa untuk menjual kerepek.Entahlah, makcik tu je yang tahu kan.



Aku fikir-fikirkan kalau lah mak aku sendiri di usia sebaya dengan makcik tu, pergi menjual kerepek dengan angkat beg plastik penuh berisi kerepek yang berat, tak sampai hati aku biarkan mak aku macam tu. Tak tergamak rasanye.

*****Gambar kerepek sebagai hiasan. (^_^)

Pssssstttt... Letak Gambar pretzel pulak sebab dah lama tak makan bende alah ni. My favourite, Cinnamon Sugar pretzels. YUmmmmmmmyyy!!!

Kenyit mata laju2. TQ Smiley


0 Sarang ♥:

Post a Comment

Sile komen..Jangan Malu2, Jangan Segan2