♥s.U.k.e M.e.r.e.K.a♥

Monday, January 10, 2011

Gusi Berdarah



Salam.

Sejak dua menjak ni gusi aku selalu sangat berdarah.
Lagi- lagi bila aku berus gigi.
Gusi aku jugak selalu bengkak.
Bila aku bangun bagi selalu sangat nampak darah-darah melekat-lekat dekat gigi.
Huarghhhh... Tak suka tak suka Smiley

Gambar Hasil Pakcik Google

Sebab-sebab gusi berdarah terjadi:

Ada banyak sebab sebenarnya..Tapi antaranya ialah...

(1) Plak dan Karang Gigi

(2) Kekurangan Vitamin C

(3) Leukimia


Untuk info lebih lanjut click sini Dokter Sehat
Aku rase aku dalam kategori yang nombor (2), Kekurangan Vitamin C.
Memang mengaku yang aku kurang makan sayur dan buah-buahan sebab sumber utama Vitamin C adalah daripada sayur dan buah-buahan.

Bukan tak nak makan sayur dan buah,,
Tapi selalu lupa untuk makan mereka.
Sekarang ni cuba berusaha makan buah Limau banyak-banyak.
Sayur pun kene makan banyak-banyak.

3 Sarang ♥:

sekamar rindu said...

salam..

pergi jumpa doktor..jgn dibiarkan..

Norfa said...

byk kali..tapi biasa nye kena bila mula2 pakai berus gigi yang baru..

selalu gusi berdarah..erkkk

s.y.a.r.q said...

sekamar rindu:nak jumpe doktor gigi tu yg berat sket montot ni... klu jumpe doc mesti mcm2 appoinment kene buat dgn dye..

norfa: tu maksudnye awk kene beli berus gigi yg lebih lembut :D

Post a Comment

Sile komen..Jangan Malu2, Jangan Segan2